Friday 28 September 2012



TAHUKAH ANDA???

Vitamin C adalah sejenis vitamin larut air yang boleh didapati dalam buah atau sayuran bercitrus contohnya oren. Pelbagai jenis vitamin C di pasaran tapi tahukah anda kelebihan vitamin C Shaklee?
Vitamin C terbaik adalah yang diperbuat dari bahan semulajadi dan terpilih, kerana vitamin C memerlukan bioflavonoid yang meningkatkan keberkesanan Vitamin C untuk diserap oleh tubuh kita.


Perbezaan Shaklee (dengan Vitamin C yang ada di pasaran)

 
Vitamin C pertama yang natural dan bertindak secara ‘Sustained release’, berfungsi secara perlahan untuk memenuhi keperluan tubuh selama 24 jam.
Rumusan unik yang membenarkan pelepasan vitamin c secara perlahan dan berterusan selama 5 jam.
Satu tablet membekalkan 500mg vitamin C iaitu bersamaan 7biji setengah oren.
Membekalkan ‘Bioflavinoid’ dalam jumlah yang seimbang iaitu 120mg..Bioflavonoids bekerja untuk meningkatkan keberkesanan vitamin C dan perlu diambil sebagai sebahagian daripada suplemen vitamin C..( elak salur darah dari runtuh/bocor, meningkatkan fungsi vitamin c, elak vitamin c dr cepat teroksida dan merosakkan sel)
Ada dalam bentuk yang boleh dikunyah
Tiada pembaziran kerana semua vitamin C digunakan.dilepaskan kedalam system tubuh secara perlahan mengikut keperluan.

 

Siapa yang perlukan Vitamin C?                                                                                                                                                                                                                                                                                    Basically kita semua memerlukan Vitamin C. Tak kiralah tua, muda, kecik, besar, sakit or tak sakit as a maintenance of our health. Perokok aktif dan pasif, ibu mengandung, ibu menyusu, pesakit diabetes, kolestrol tinggi, kanak-kanak..


MANFAAT UTAMA:

 
Membentuk Kolagen - Merangsang pembentukan kolagen. Kolagen ialah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan.
Memperbaiki Simptom Pendarahan - Kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah, lebam dikulit, lambat pulih dari kecederaan, kulit kering, ruam dan kulit kasar.
Peningkatan Sistem Imun - Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, pertingkatkan pemulihan alergi hidung, kulit dan asthma, juga mengurangkan simptom selsema.
Memerangi kanser - Ia satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa dan mampu meningkatkan inteferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dgn berkesan.
Mencantikkan Kulit - Pengambilan Vitamin C setiap hari akan membantu anda dapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasi. Pigmen adalah penyebab utama kejadian jeragat.
Memperbaiki Insomnia - Ia memperbaiki insomnia, stress dan masalah mental seperti keresahan.
Mengekalkan kolestrol sihat - ia mampu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghalang pendarahan dalam hidung, pendarahan serebral dan skurvi.


Kepentingan Vitamin C pada manusia:

1. Antioksidan yang sangat bagus.
2. Adalah salah satu komponen penting sistem imun,dan juga komponen penting kolagen yang sangat perlu untuk tisu yang sihat.
3. Untuk kesihatan tulang, gigi, gusi, otot dan salur darah.
4. Bagus untuk menghindarkan katarak, sakit batu karang,karies gigi, asma, sakit belakang.
5. Mengurangkan kedutan kulit yang disebabkan pendedahan kepada matahari.
6. Pengambilan Vitamin C bersama dengan Vitamin E dapat menghalang 'sun burn'. Vitamin C sahaja tidak berupaya menghalang dari 'sun burn'.
7. Mengurangkan protein dalam urin sesorang yang menhidap diabetes. Secara tidak langsung menghalang dari sakit buah pinggang.

Antara simptom kekurangan Vitamin C :

 
Mudah tertekan / Stress - sering letih dan lemah
Kulit kelihatan sangat kering dan bersisik, tapak kaki keras dan kasar
Luka yang lambat sembuh
Mudah selsema / bersin
Wajah nampak tua dari usia (Vitamin C penting utk pembentukan kolagen)
Mudah dapat ulser
Mudah demam / antibodi tak kuat
Gusi berdarah
Salur darah mengecil
Sakit sendi
Tanda lebam pada badan
weight loss (bukan kurus sihat tp kurus yang tak sihat, lemah dan kusam)


Vitamin C Untuk Kecantikan dan Keanjalan Kulit
Vitamin C sangat penting bagi mereka yang menginginkan kulit yang licin dan awet muda kerana Vitamin C membantu pembentukan kolagen iaitu sejenis protein yang bertindak sebagai gam yang menyusun sel2 tubuh manusia. Dan oleh kerana itu juga, Vitamin C sangat berguna untuk menyembuhkan luka dengan cepat kerana ia membentuk perhubungan tisu badan yang kuat.

Pengambilan Vitamin C bersama2 Vitamin E boleh mengelakkan sunburn. Sangat2 berguna untuk kita yang tinggal dalam negara yang beriklim Khatulistiwa ni :)

Vitamin C ni sangat2 sinonim dengan kecantikan. So, tak hairan la kalau Vitamin C ni sangat popular dikalangan wanita yang mementingkan kecantikan.


Interaksi Positif Vitamin C dan Vitamin/Mineral/Ubat Lain
Amat bagus diambil bersama Vitamin E. Meningkatkan potensi Vitamin C

Makanan Yang Mengandungi Vitamin C
1. Buah kiwi
2. Oren
3. Mangga
4. Nenas
5. Strawberi
6. Brokoli
7. Tomato
8. Kubis
Dari makanan ini juga kita boleh mendapatkan vitamin c tetapi proses memasak juga akan menyebabkan kehilangan nutrien ini malah adakalanya memusnahkan kesemua vitamin c yang ada.
Terdapat banyak lagi kelebihan Vitamin C. Apa yang penting, pengambilannya dalam diet harian adalah yang terbaik boleh diamalkan. Pilihan terbaik di tangan anda =)





pilihan terbaik di tangan saya tentulah  '' sustained release VITA - C ''


No comments:

Post a Comment